Svar: Forslag til godnatmad
17. maj 2021
Alder:
15 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring godnatmad :)
Alternativet til grød kan f.eks. være en portion havregryn med lidt letmælk. Det kan også bare være en banan med lidt lun mælk, som I bruger nu. Det er rigtig fint.
I kan også sagtens bruge rester fra aftensmaden. Hvis I f.eks. har fået karbonader, kød- eller fiskefrikadeller, kylling eller lignende, så kan I servere lidt af dette sammen med en klapsammen rugbrød. I takt med at jeres dreng bliver ældre og mere bevidst, så kan det nogle gange være en god idé at bruge rester fra aftensmaden - fordi han på den måde lærer, at han ikke kan afvise aftensmaden og få noget, som han måske synes er mere lækkert :) Samtidig kan nogle børn faktisk godt lide maden kold, så at gemme lidt af aftensmaden og lade ham spise det koldt sammen med et stykke rugbrød kan nogle gange gøre, at han så måske spiser lidt mere :)
Han må gerne få en kop letmælk af kop sammen med sit godnatmåltid, mælken kan serveres lun eller kold, hvad han synes bedst om :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske